Ga naar de inhoud

7 tips om contentmarketing te integreren in jouw bedrijf of organisatie – Deel 1

7 tips om contentmarketing te integreren in jouw bedrijf of organisatie – Deel 1

De laatste jaren is er al veel geschreven over contentmarketing. Van stappenplannen tot strategieën en van succesvolle voorbeelden tot doelgroepanalyses. Contentmarketing? Dat moet wel iets zijn wat alleen ‘grote’ bedrijven kunnen inzetten. Voor jouw bedrijf of organisatie is dat niet mogelijk. Toch? Ik denk dat het wél mogelijk is! Iedereen kan succesvol aan de slag gaan met contentmarketing. In deel 1 van dit blog lees je wat contentmarketing is en geef ik je de eerste drie tips. In een volgend blog vind je nog eens vier tips.

Wat is contentmarketing en waarom is het belangrijk voor jouw bedrijf of organisatie?

Ik begin graag bij het begin, voordat de tips volgen. Want wat is contentmarketing eigenlijk precies? Volgens Joe Pulizzi, schrijver van de boeken Epic Content Marketing en Content Inc. en oprichter van Content Marketing Institute is de definitie als volgt:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Uit deze definitie van Pulizzi blijkt ook meteen waarom contentmarketing belangrijk is voor jouw bedrijf of organisatie: uiteindelijk kun je met contentmarketing winst genereren, door klanten door jou bepaalde acties te laten uitvoeren.

"Anja, plaats jij nog een berichtje op Facebook? Hebben we dat ook weer gedaan?."

De tips volgen hierna, echt waar! Eerst wil ik nog even benadrukken dat contentmarketing geen trucje is waarbij je alleen wat berichtjes op social media plaatst. Contentmarketing draait om waardevolle, relevante en consistente content. Bedenk daarom voor jezelf wat je wilt bereiken met contentmarketing. Maak er een (meetbaar) doel van: het verhogen van de omzet, de groei van je naamsbekendheid, of het behouden van bestaande klanten. Vervolgens kun je daar marketingdoelstellingen aan koppelen. Is jouw doel het verhogen van de omzet? Dan past een doelstelling als X% verhogen van het conversieratio daar bijvoorbeeld goed bij.

Naast het vaststellen van doelstellingen, is het ook van belang dat je voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Zoals Pulizzi aangeeft in zijn definitie: “..to attract and retain a clearly-defined audience..”. Zet eens (samen met collega’s) op papier wie jouw (gewenste) klanten zijn. Maak gebruik van demografische gegevens, zoals geslacht en leeftijd, maar probeer ook psychografische gegevens, zoals interesses, toe te voegen. Dit geeft een goed beeld van jouw doelgroep. Voor deze mensen ga je content maken!

Dan nu, zoals beloofd, over naar de eerste drie tips. Hiermee wil ik je laten zien dat ieder bedrijf en iedere organisatie aan de slag kan met contentmarketing, op een zo laagdrempelig mogelijke manier.

#1. Zoek uit wie binnen jouw bedrijf of organisatie de aanjager of kartrekker van contentmarketing wil zijn

Je zult je verbazen over het feit hoeveel mensen het leuk vinden om met content bezig te zijn. Terwijl je dit leest, popt er misschien al wel een naam van een collega in je hoofd op. Hij of zij wil misschien wel graag de aanjager van contentmarketing binnen het bedrijf of de organisatie zijn. Of misschien ga je er wel zelf mee aan de slag? Weet je zo even niemand? Vraag dan eens rond. Er is vast iemand die hier zijn of haar tanden in wil zetten!

#2. Choose your weapons

Oké, dat klinkt misschien een beetje alsof contentmarketing een onderdeel van de nieuwste game op de Playstation 5 is. Wat ik met “choose your weapons” bedoel, is dat je niet direct groots hoeft te beginnen. Begin liever wat kleiner en maak keuzes. Maak bijvoorbeeld een keuze in de social mediakanalen waar je je eerst op wilt richten. Bonustip: registreer alvast de naam die je op alle social mediakanalen wilt gebruiken. Dus ook al gebruik je Pinterest (nog) niet, registreer wel je naam. Zo weet je in de toekomst zeker dat hij nog beschikbaar is.

#3. Neem het bedrijf of de organisatie mee in wat je doet

De meest authentieke content ontstaat binnen een bedrijf of organisatie. Er gebeurt immers van alles! Logischerwijs kun je alleen niet overal van op de hoogte zijn. Daarom is het belangrijk om het bedrijf of de organisatie bij het proces te betrekken. Vraag om input, ondersteun collega’s om iets te delen over het bedrijf of de organisatie en ga (en blijf) in gesprek met elkaar.

 

Hier las ik even een pauze in. In de tussentijd kun jij natuurlijk alvast aan de slag gaan met bovenstaande tips! In mijn volgende blog, deel twee, zal ik nog vier tips met je delen. Wil je dat niet missen? Volg ons dan op LinkedIn of Facebook. Dan ben je als eerste op de hoogte. 🔔

Dit blog is geschreven door
Kicky Kuster-Tuit
Kicky Kuster-Tuit